Goed om te weten als je gaat bellen met Vialer
Zes jaar geleden lanceerden we de Vialer App voor Android en iOS. Met deze app bel je via je smartphone met je zakelijke vaste nummer. Dat klinkt eenvoudig, toch is het een behoorlijke uitdaging gebleken om de app probleemloos te laten functioneren.
Momenteel is zowel de Android als de iOS app in maintenance modus. Dit houdt in dat-ie niet meer verder wordt ontwikkeld en dat we alleen beveiligingsupdates doen en grote, veelvoorkomende problemen proberen te verhelpen. In dit verhaal lees je waarom.
Andere tak van sport
Onze dienst werkt vrij simpel: een telefoongesprek via eigennummer loopt via een internetverbinding. Als een vaste telefoon aangesloten is op een netwerk, dan zijn er maar weinig variabelen. Soms staat een router een beetje verkeerd ingesteld of zit een firewall in de weg, maar dat hebben we over het algemeen snel verholpen. Een app doorontwikkelen en daarop support leveren, blijkt een heel andere tak van sport.
Ondertussen hebben we tientallen versies van de Vialer App gelanceerd en zijn we de afgelopen zes jaar samen met het app development team van onze leverancier constant bezig geweest de app te optimaliseren. Ondanks dat je er als gebruiker zelf vaak niet veel van merkt, zit daar heel veel werk in. Het grootste deel van het werk is om alle bugs uit de variabelen te halen waar het mis kan gaan.
Ondertussen werkt het app-team aan een volledig nieuwe app, maar deze zal nog niet heel binnenkort te gebruiken zijn. Tot die tijd is het behelpen voor gebruikers die problemen ervaren.
De variabelen
De app heeft aantal variabelen die zorgen dat het ingewikkeld wordt:
- Type telefoon – Er zijn duizenden smartphones die draaien op het besturingssysteem Android. Van iOS zijn er ondertussen meer dan tien. In die telefoons vind je allemaal variabelen qua hardware.
- Firmware-versie – iOS en Android doen heel regelmatig updates van hun besturingssysteem om de telefoon veilig te houden of nieuwe features erop te krijgen. Dat is voor de gebruiker heel fijn, maar dit maakt het voor de app-bouwer nog weleens lastig, omdat er steeds dingen wijzigen waarop de app aangepast moet worden.
- Netwerk – Een app die belt moet dit bij voorkeur doen op het internetnetwerk waarop het geregistreerd is. Loop je op straat, dan wil je bellen via 4G, mits dat beschikbaar is. Ben je binnen, dan zit je vaak op wifi. En wat doe je als je tijdens een telefoongesprek van buiten naar binnen gaat, of andersom?
- Providers – Naast het netwerk heb je ook nog te maken met de netwerkproviders, die leveren de 4G-verbinding.
Een app die goed werkt is ontzettend belangrijk, dat begrijpen we maar al te goed. Ondernemers gebruiken de app voor zakelijke communicatie met klanten en het staat niet fraai als een verbinding wegvalt, of hapert, of wanneer een oproep niet beantwoord kan worden. Daarom hebben we altijd zoveel mogelijk gecommuniceerd om de app in combinatie met de andere mogelijkheden van onze telefonieoplossing te gebruiken, zoals de webphone of vaste telefoons. Wel zijn we er altijd van uitgegaan dat de apps op een gegeven moment op het niveau zouden komen dat ze honderd procent te vertrouwen zouden zijn.
Roet in het eten
Hoewel heel veel klanten al jaren met veel plezier de app gebruiken, hebben we ook veel kritiek gekregen over de betrouwbaarheid van de app. Voornamelijk het laatste jaar, en dan met name sinds de introductie van iOS 13. Kort gezegd: de komst van deze nieuwe firmware-versie van Apple heeft roet in het eten gegooid. De wijzigingen die deze update met zich meebracht, maakten het lastig voor ons app-team. Zij konden de Vialer App hier maar moeilijk aan aanpassen. Hierdoor ontstonden problemen, zoals de audio issues die we op dit moment vaak niet kunnen oplossen.
Mede hierdoor hebben we besloten de iOS app niet meer te ondersteunen. Dit betekent niet dat we helemaal niet meer kunnen helpen bij app-problemen. Natuurlijk helpen we onze klanten graag bij het instellen en kijken we of we oplossingen kunnen vinden als ze problemen ervaren, maar wij gaan ook aangeven dat sommige problemen niet op te lossen zijn. Hoe graag we dat wel zouden willen.
Hoe zit het dan met de Android app? Die werkt over het algemeen beter dan de iOS app. Zoals gezegd bevindt die zich ook in maintenance modus. Maar in tegenstelling tot de iOS-versie, kunnen we de meeste problemen met de Android-versie gelukkig wel verhelpen.
Waarin kunnen we ondersteunen?
Heb je vragen over bijvoorbeeld instellingen of over je bereikbaarheid via de app, neem dan gewoon contact met ons op. En er zijn natuurlijk allerlei andere vragen die we wel beantwoorden en problemen die we wel kunnen oplossen. Bel of mail ons daarom gerust als je vragen hebt. We staan je graag te woord en lossen met alle liefde het probleem op en anders zoeken we natuurlijk mee naar een passend alternatief.
Wat raden we aan?
Voor het gebruik van onze diensten raden we nog steeds onze webphone en hardware telefoons aan. Mochten klanten toch onze diensten willen gebruiken via de smartphone, en ondervinden ze problemen met de app, dan raden we ze aan een andere softphone-applicatie te proberen. Uiteraard helpen we graag mee met de best passende uitzoeken en kunnen we je ook vertellen hoe deze te configureren met je Eigennummer-account.
Wat zijn goede alternatieven?
Gelukkig kun je onze diensten zonder de Vialer app ook gewoon gebruiken. Ken je onze webphone bijvoorbeeld al? Hiermee verander je elke computer in een telefoon. Daarnaast kan je je zakelijke nummer doorschakelen naar je mobiel. Ook zo blijf je bereikbaar op je vaste zakelijke nummer. Goed om te weten: voor de doorschakeling worden gesprekskosten in rekening gebracht.
Dan is er ook nog de Zoiper app, een softphone. We weten dat sommige klanten hier goede ervaringen mee hebben. Er is een betaalde premium versie van de app en een gratis lite versie. Die laatste variant mist een aantal functionaliteiten, zoals intern doorverbinden. Zoiper is beschikbaar voor Windows, Mac, iOS en Android.